marquee

SELAMAT DATANG KE BLOGSHOP "GOBOK ANNUR " ^_^ TERBARU : ANNUR KIDZ STUFF

sticky note

Selamat Datang # Welcome

GOBOK_ANNUR ~Gobok Keluarga Anda

ABOUT GOBOK ANNUR

#PRAYFORMH370

TERBARU >>>Jemput singgah ke FAN PAGE ANNUR KIDZ STUFF!!

TERIMA KASIH KERANA SINGGAH KE GOBOK ANNUR,

SILA DATANG SELALU! ^-^

Sila guna Google Chrome untuk LIHAT PRODUK pada view lebih maksima ~ KLIK SINI!

PENGUMUMAN : Segala urusan COD @ Self Pick telah berpindah ke Subang Permata U6, Shah Alam [Sila sms dulu utk confirm ya]

Untuk memudahkan anda mencariSESUATUdalam GOBOK ANNUR, Sila pilih berdasarkan LABEL PRODUK DLM GOBOK di sidebar.>>>

SHOPPING CART :PRODUCT

Selasa, 21 Jun 2011

TIPS MENGURUS GOBOK PAKAIAN ^_^

Salam..
Tadi pagi Ibu Annur sempat luangkan masa untuk sorting baju-baju Annur yang sudah lama tak dipakai. Maklumlah kebanyakannya baju-baju preloved dari saudara-mara terdekat. Masih elok digunakan oleh anak dara Ibu...disamping save budget membeli baju-baju,,huhu, bila da banyak kenalah susun elok-elok dan ketepikanlah yang mana dah tak muat di pakai.


Ok, mari kita organize gobok kita dengan tip-tip ni..:

1~Sediakan 4 kotak/plastik yang berasingan. Labelkan atau tetapkan keperluan setiap satu kotak/plastik tersebut kepada :

a) Sampah~ ini untuk mana-mana baju yang memang tak boleh di baikpulih la. atau memang tiada siapa pun ingin nak pakai dah.

b) Sedekah/Jual bundle~ ini untuk baju yang memang kita atau orang dalam rumah dah tak mahu pakai, TAPI masih dalam keadaan baik.

 Kita boleh bagi kepada saudara terdekat..(macam my sis~ baju baby girl yang elok-elok di beri kepada Annur.. sebab baby barunya lelaki) atau kita sedekah kepada mereka yang memerlukan lah (dapat PAHALA). Kalau kawan-kawan yang ada blog pula, bolehlah iklankan baju-baju tu untuk di "let go".. bab harga kenalah padan patut dengan keadaan baju tu~ selalu dikira lebih murah dari market price la.

c) Simpan ~ini untuk baju yang masih sesuai dipakai dan kita gemar untuk pakai samada untuk ke pejabat, santai atau occasions tertentu.. Atau baju-baju yang ada easthetic value (mengingatkan kita kepada memori/kenangan yang pernah dilalui) atau memang ada value..dibeli dengan harga yang agak mahal.

d) Ubahsuai/perbaik~ macam rumahlah juga.. baju yang masih elok untuk dipakai tapi kena ubah suai saiz atau labuh lengan supaya sesuai dipakai semula. Bagi baju yang perlu diperbaik macam ada jahitan tertetas atau butang baju tertanggal bolehlah di masuk dalam kotak/plastik ini.

Lepas asing-asingkan baju-baju kedalam kotak-kotak diatas, kawan-kawan jangan lupa pula ke pelan tindakan yang seterusnya, iaitu cara mengurus kotak-kotak tersebut berdasarkan peranannya.

Mana yang perlu dibuang, pastikan pakaian dalam tidak dibuang sesuka hati ke tong sampah ya.. Orang tua selalu pesan bakar atau tanam, bukannya apa takut dikais si anjing/kucing haru jugak kalau digonggong ke merata tempat.

Untuk yang dalam kotak Sedekah/ jual, pastikan juga orang yang kita nak beri tu memang berbesar hati nak terima. Jadi taklah baju-baju itu pun jadi perkasam dirumah mereka pula.

Cuba luangkan masa untuk uji kreativiti kawan-kawan dalam mengubahsuai baju yang perlu alter tu.. mana tahu hasilnya memuaskan hati kawan-kawan atau orang lain berkenan ... kan boleh buat duit jugak kalau dijual!

Yang untuk disimpan pula, insyaALLAH Ibu Annur akan cari info berkaitan untuk dikongsi dengan kawan-kawan pada tips akan datang.


Sekian dulu untuk kali ini..
FEEL FREE TO “like” PAGE GOBOK ANNUR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...